۳ مطلب در شهریور ۱۳۸۶ ثبت شده است

اخلاق شهروندی(۲)

بیمارستان یا عیادت مریض کلی سفارش شده است


1- وقتی که دارید یکی از تصنیف های قدیمی را چه چه می زنید برایتان سوال باشد که این خانمی که انگشتش را روی دماغش گذاشته است، منظورش چیست؟
2- وقتی به عیادت مریضی که دو پایش قطع شده است رفتید، از آخرین نتایج مسابقات دو و میدانی برایش بگویید.
3- با کفش های تایگر کف پلاستیکی خود در راهرو های بخش اعصاب و روان بیمارستان سر بخورید.
4- هر پنج دقیقه یکبار به اطلاعات مراجعه کرده و خود را به پیج کنید.
5- لیست قیمت پوشک، شیر خشک، مکمل های غذایی، شهریه مهد کودک، لباس و ... را به تازه پدری که صاحب هفت قلو شده بدهید.
6- به بچه ساکتی که برای زدن آمپول به بیمارستان آورده اند گوشزد کنید که می خواهند او را سوراخ سوراخ کنند.
7- اگر در بیمارستان بستری شده اید از خانواده تان بخواهید برای بهبودی حالتان برایتان از گل های وحشی جنگل آمازون بیاورند.
8- برای بالا بردن کارآیی و روحیه پرستاران از تک تک آنها خواستگاری کنید.
9- پیش رییس بیمارستان که فوق تخصص جراحی قلب و عروق دارد، رفته و از او بخواهید فشار خونتان را بگیرد.
10- برای ویلچر سواری از هیچکس لازم نیست اجازه بگیرید. می توانید شهر بازی را به بیمارستان بیاورید.

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد تأملی

در باب بطن شریف

اگر بگردی در میان احتیاجات  بشر دوپا و دودست و کنکاش کنی در احوالات و خلقیات و عادات کثیره این موجودِ عاقلِ ناطق، هزار و یک عنوان خواهی یافت که اگر دسته کنی و بدهی صحافی کتابی خواهد شد به قطر عمر بشریت و حکایت هزار و یک شب حماقت و جسارت که کل الاجمعینش می شود چکیده پشت جلد کتاب که در سه بند خلاصه می شود: طعام و مقام و هم کلام.

که چه؟ که آنکه این موجود ذی شعورِ همه چیز دان که قادر متعال ندای تبارک الله احسن الخالقین سر می دهد برایش و حتی در برابر خالق خویش مدام اِهن و تُلوپ در می کند و زارت و زورتِ نداشته خویش به رخ می کشد، به همین سه فقره مذکور، دست و پا لرزان شده و عنان نفس از کف داده و به غمزه شکرین شیطان رجیم دل خوش می دارد.

و در این میان امان از این طعام و هیهات از این بطن که چه فرعون اهرام ثلاثه باشی و چه همین طلبه زپرتی دانشگاه های وطنی که محتاج قوت لا یموت خویش است، اسیر و عبیر همان خواهی ماند.

حال اگر بگویند ما غرک بربک الکریم به تیریز قبایت بر می خورد و ابرو بالا می اندازی که تو را چه که من بالای چشمم ابروست یا نه؟ مگر نمی دانی که رتبه ام فلان است و بهمان است؟ بخورد توی ملاجت آن رتبه ات که اگر دماغت را بگیرند، جانت از چند مکان لا مکان بیرون می زند و ریق رحمت را به اندک نرسیدن آبی یا خوراکی سر خواهی کشید. آخر عزیزکم تو که به هزار رنگ و لون غذا در سحری، شکمت مملو می کنی و تا آخر ثانیه وقت شرعی می لُمبانی و هالاف هالاف می خوری که مباد آن تنِ عزیز در میانه روز به زحمت بیافتد و کَمکی از آن انبار شکمی مدد گیرد و ضعف و کاستی فایق آید. و به هنگامه اذان مغرب کشان کشان و سینه خیز خود را برسانی به خوان نعمت لایزال ابوی و دست پخت والده و گویی که قوم تاتار ارث پدری خویش طلب کنند بیافتی به جان مرغ و بچلانی و بشکنی و آن زبان بسته دست از دنیا کوتاهِ سوخته پخته را به دندان بکشی و هر آنچه در روز رفته چندین برابر انباشته کنی در بطن مبارک که قربان صدقه اش بروم سیری که ندارد ولی گه گاه خسته می شود تا شاید از مرگ زودهنگام و اجل مُعلقی که می پنداشتی از گرسنگی عایدت شود پَر بگیرد و بر سر مادر مرده دیگری بنشیند که شاید چند صباحی بیشتر بدین طریق، خود فربه کنی و خلق الله برنجانی و در غفلت، آن اول خالق و آخر خالق عالم هستی را از یاد ببری.

آری برادر، اگر نباشد ایامی که این بساط شکم چرانی را جمع کنی و اندکی بدان سلول های خاک گرفته بالا خانه مبارک استراحت دهی تا شاید کمی تلمذ کنی از خوان بیکران آن عزیز کریم تواب، بدان که دایم دهانت و حلقت و مری ات و معده ات الی المقصد، فقط گذرگاهی خواهد بود برای هیدروکربن هایی که اگر اوستادی بیابی و قرنیه اش به خویش پیوند دهی و بدانها بنگری، خواهی یافت که آنها نیز از تو در رنجند و در عذابی علیم.

حال اگر روزه خود باز کرده ای و چندان که بالا رفت عمل نکرده ای، نوش جانت که آب رفته به جوی را پس گرفتن، محال است و اگر مشتاقی به خوردن و هنوز شروع نکرده ای آن کیسه که در جیب گذاشته ای را پاره کن و متعاقبا توبه ای نیز چاشنی اش که دیگر غذاها را حداقل از دانشکده بیرون نبری ما بقی پیشکشت.

خطابه خویش به چند دعا خاتمه دهم و کو گوش شنوا؟

پروردگارا رزقمان زیاد، بندگی مان افزون و بطنمان را رام گردان.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد تأملی

اخلاق شهروندی(۱)

اخلاق شهروندی از آن مقوله هایی است که از مسواک هر شب هم واجب تر است و باید حتما آن را رعایت کرد. اخلاق شهروندی به هر نوع عمل و یا عکس العمل یک شهروند در جای جای شهر در قبال شهروندان و یا محیط اطراف اعم از پارک، مترو، اتوبوس، تاکسی، سرویس بهداشتی عمومی، سینما، خیابان، آپارتمان و مدرسه، بیمارستان، رستوران و ... گفته می شود.
در اینجا ما مواردی دهگانه را بیان می کنیم که مختصر و مفید هستند. قطعا شما نیز مواردی دارید که در حیطه اخلاق شهروندی حایز اهمیت هستند:


آپارتمان نشینی یا اول همسایه بعد خانه خود


1- هنگامی که می خواهید زباله ها را در شوتینگ یا مقابل در آپارتمان قرار دهید، سوراخی زیر آن ایجاد کنید تا مسیری را که شما طی کرده اید توسط آب آشغال مشخص شود تا زباله هایتان خدای نا کرده گم نشوند.
2- وقتی که همسایه دیوار به دیوارتان مریض 190 ساله صرعی دارد، هر روز در منزلتان جشن تولد یا پارتی بگیرید.
3- وقتی که مهمانهای شیک پوش بالا شهری همسایه تان سوار آسانسور می شوند تا منزل آنها بروند با دوچرخه چرخ گلی تان وارد آسانسور شوید و تا مقصد با فرمانش بازی کنید.
4- هر وقت آدامس جویدنتان تمام شد آن را روی چشمی همسایه تان بچسبانید.
5- یک آگهی فروش خانه در اسرع وقت را با قیمت پایین به روزنامه داده و شماره تلفن همسایه تان را بدهید.
6- ساعت 3 بعد از نیمه شب 735 مرتبه طناب بزنیم تا همسایه پایینی مان هم سحر خیز شود.
7- برای وجه تسمیه ساعات اوج مصرف برق تمامی چراغ های خانه تان را روشن کنید حتی از چراغ داخل یخچال هم نگذرید.
8- با قرار دادن یک عدد دمپایی بین درهای آسانسور همیشه آن را در طبقه خود به اختیار بگیرید.
9- با دویدن پله ها به سمت طبقه آخر و همزمان زدن دکمه آسانسور در هر طبقه از مثبت صد و پنجاه کیلو خود را به مگس وزنی برسانید.
10- با انداختن بتری های شیشه ای داخل شوتینگ از طبقه آخر، به دیگر همسایه ها بفهمانید که یک همسایه منضبط هستید.

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد تأملی